Sid Meier's Civilization 5 - Gieroteka

II Producent: Firaxis II Wydawca: Take 2 Interactive II Data premiery: 24 września 2010 roku II Spolszczenie: pełna lokalizacja II Gatunek: strategia turowa II Silnik: Firaxis LORE II Kup Grę! 

Sid Meier's Civilization 5 to kolejna część utytułowanej serii strategii turowych  słynących z wciągającej rozgrywki określanej syndromem "jeszcze tylko jednej tury". Zadaniem gracza jest zostać władcą świata, zakładając i przewodząc cywilizacji od zarania dziejów aż po epokę lotów kosmicznych.

Po raz pierwszy w historii serii zmieniono podział mapy świata - pola kwadratowe zastąpione heksagonalnymi. Dzięki takiemu rozwiązaniu gracze zyskują dodatkowe możliwości taktyczne podczas prowadzenia działań wojennych. Nowy sposób prezentacji uniwersum pozwala także na znacznie bardziej intuicyjną eksplorację terytorium i rozwój prowadzonego przez gracza mocarstwa.

W parze z nową oprawą graficzną produkcji idzie także poddany znacznym zmianom system walki. Na konkretnym polu może przebywać tylko jeden oddział danego rodzaju (czyli po jednej jednostce wojskowej, cywilnej, powietrznej oraz specjalnej, każda oznaczona odpowiednią flagą). Współgra to ze wzmocnieniem znaczenia terenu. Modyfikatory do ataku czy obrony uzyskiwane dzięki rzekom, wzgórzom, bagnom itp. będą teraz miały większe znaczenie niż w poprzednich częściach cyklu. Kolejną zmianą jest wprowadzenie jednostek dystansowych umożliwiających ostrzał pozycji wroga zza linii. Brakuje za to jednostek zadających obrażenia obszarowe, za wyjątkiem oczywiście broni jądrowej. Generalnie walka w Civ 5 jest znacznie bardziej taktyczna w porównaniu z wcześniejszymi odsłonami serii.


Zwolennicy rozwiązywania konfliktów drogą pokojową również nie powinni narzekać. Civilization 5 wprowadza bowiem dość rozbudowane relacje dyplomatyczne między rywalizującymi mocarstwami. W grze obecne są również wolne miasta, czyli neutralne frakcje ograniczone tylko do jednej metropolii. Nie konkurują one z graczem i nie dążą do ekspansji, zamiast tego stanowią coś w rodzaju znanych z gier RPG postaci niezależnych. Gospodarka przypomina model scentralizowany aczkolwiek mikro-zarządzanie każdym miastem jest kluczowe w odniesieniu zwycięstwa szczególnie na najwyższych poziomach trudności. Zlikwidowano handel technologiami ale za to można opracowywać je wspólnie z inna nacją. Możliwe jest też kupno ziemi przed uprzednim kulturowym rozrośnięciem się granic państwa.

Uzupełnieniem standardowej dla serii kampanii dla pojedynczego gracza są rządzące się swoimi zasadami scenariusze oraz oczywiście tryb wieloosobowy. Integracja gry z platformą Steam pozwoliła na implementację wielu dodatkowych funkcji, jak choćby system osiągnięć i rankingów oraz pełnoprawne wsparcie dla modów, w tym warsztatu. W podstawowej wersji gry dostępnych jest 18 cywilizacji, z których każda ma swojego indywidualnie usposobionego lidera, unikalne jednostki / budynek i zdolności. Produkcja doczekała się kilkunastu małych DLC wprowadzających do gry nowe mapy, cuda i nacje oraz dwóch pełnoprawnych rozszerzeń. Nacje podstawowe: Arabia, Aztekowie, Chiny, Egipt, Anglia, Francja, Niemcy, Grecja, Indie, Irokezi, Japonia, Osmanowie, Persja, Rzym, Rosja, Syjam, Songaj, Stany Zjednoczone + DLC: Mongolia, Babilon, Korea, Polinezja, Dania, Hiszpania.

Civilization 5: Gods and Kings wprowadza do gry 9 cywilizacji oraz nowe technologie, jednostki, budynki i cuda. Rozgrywkę wzbogacono o religię z wiarą w formie surowca, szpiegostwo, zagraniczne ambasady i nowe typy miast-państw: religijne i kupieckie. Dodatek zawiera również trzy nowe scenariusze, zmiany w walce morskiej oraz ulepszoną dyplomację i SI.

Dodane nacje: Kartagina, Szwecja, Holandia, Hiszpania, Austria, Celtowie, Majowie, Hunowie i Bizancjum.

Premiera: 29.06.2012 r. Po więcej informacji zapraszam na oficjalną stronę rozszerzenia.

Civilization 5: Brave New World dodaje do gry 9 cywilizacji (w tym Polskę), nowe technologie, jednostki, budynki, cuda i ulepszenia pól. Rozgrywkę wzbogacono o nowe ustroje, system ideologii, szlaki handlowe i Kongres Światowy. Dodatek zawiera również dwa scenariusze, zmienione zwycięstwo kulturowe wraz z dziełami sztuki i archeologami oraz szereg pomniejszych mechanizmów i usprawnień.

Dodane nacje: Polska, Zulusi, Wenecja, Asyria, Szoszoni, Indonezja, Maroko, Portugalia i Brazylia.

Premiera: 12.07.2013 r. Po więcej informacji zapraszam na oficjalną stronę rozszerzenia.

Wymagania sprzętowe:
[Minimalne] Procesor o wydajności Intel Core 2 Duo 1,8 GHz lub AMD Athlon X2 64 2,0 GHz, 2 GB pamięci RAM, karta graficzna z co najmniej 256 MB pamięci (Nvidia GeForce 7900 GS, ATI Radeon HD 2600), karta dźwiękowa kompatybilna z DirectX 9.0c, 8 GB HDD, Windows XP/Vista/7, Linux (SteamOS) lub OS X, łącze internetowe do aktywacji gry w usłudze Steam.
[Rekomendowane] Procesor czterordzeniowy o taktowaniu 1,8 GHz, 4 GB pamięci RAM, karta graficzna z co najmniej 512 MB pamięci (typu Nvidia GeForce 9800, ATI Radeon HD 4800), najlepiej kompatybilna z DirectX 10/11, reszta jw.

Oprawa graficzna stoi na wysokim poziomie, gra jest po prostu ładna, a utrzymany w stylu art deco interfejs - czytelny. Tekstury oraz modele wszystkich jednostek i budynków wykonane są z należytą starannością i dbałością o szczegóły. Wyjątek stanowi punkt handlowy, który mimo że był już całkowicie przemodelowany, nadal jest po prostu brzydki. Mapy wyróżniają się szczegółowością, naturalną rzeźbą terenu oraz zróżnicowaniem geograficznym, dzięki czemu np. lasy na każdym z kontynentów wyglądają trochę inaczej. Bardzo przyjemnie dla oka, wręcz widowiskowo, prezentują się za to animacje walczących ze sobą oddziałów wojskowych. Zadbano nawet o takie niuanse jak odwzorowanie strat / uszkodzeń w wyniku starcia czy odgłosy walki różne w zależności od wykorzystywanej broni. Klimatyczna muzyka, inna dla wszystkich nacji oraz czasu wojen i pokoju, dopełnia nastrój i dobrze wpasowuje się w całość. Na uwagę zasługuje również fakt, że każdy dostępny w grze przywódca mówi w swoim ojczystym języku.



W grach z serii Civlization ważną rolę odgrywały zawsze Cuda Świata, unikalne budowle lub projekty, których na mapie mogła być tylko jedna jedyna sztuka. Zawsze uwielbiałem stawać do wyścigu w ich budowie i przeżywać te emocje związane z odpowiedzią na pytanie "czy będę pierwszy na świecie?". Galeria screenów prezentuje je wszystkie. Warto mieć w tym miejscu na uwadze, że w wyniku patchowania gry, właściwości niektórych z czasem się zmieniały. Ich ostateczną postać można sprawdzić wykorzystując wbudowaną w grę Civilopedię bądź jej wersję online.


Ostatnia galeria prezentuje wszystkie dostępne w Civ 5 nacje w postaci zrzutów ekranu z menu wyboru cywilizacji, ekranu startowego oraz okna dyplomacji. Warto zwrócić uwagę na ładnie wykonane (choć czasami niedokładne) mapki, unikatowe teksty startowe zagrzewające gracza do boju czy wreszcie przywódców przedstawionych w charakterystycznych dla siebie miejscach i strojach.


Poniżej udostępniam zapisy gier, które nagrywałem i które możecie oglądać na playliście powyżej. Poza nimi dorzucam jeszcze kilka innych ciekawych rozgrywek widocznych na zrzutach ekranu. Jeśli chcesz więc zagrać na tej samej mapie i ustawieniach pobierz plik zapisu z tury inicjującej, skopiuj do folderu C:\Users\...\Documents\My Games\Sid Meier's Civilization 5\Saves\single i wczytaj z głównego menu Civki.
     - Imperium Hunów / Imperator (Attyla_0000 p.n.e.-4000.Civ5Save): Pobierz
     - Imperium Inków / Imperator (Pachacutec_0000 p.n.e.-4000.Civ5Save): Pobierz
     - Imperium szoszońskie / Imperator (Pocatello_0000 p.n.e.-4000.Civ5Save): Pobierz
     - Imperium polskie / Imperator (Kazimierz III_0000 p.n.e.-4000.Civ5Save): Pobierz
     - Imperium koreańskie / Nieśmiertelny (Sedzong_0000 p.n.e.-4000.Civ5Save): Pobierz
     - Imperium puliaskie / Imperator (Oktawiusz Cutler_0000 n.e.-1800.Civ5Save): Pobierz
     - Imperium chińskie / Bóstwo (Wu Zetian_0000 p.n.e.-4000.Civ5Save): Pobierz
ZALETY
+ kapitalna wręcz grywalność (syndrom "jeszcze tylko jednej tury")
+ innowacyjny system walki
+ nowy system polityk społecznych
+ rewelacyjnie zrealizowany interfejs
+ powiadomienia w postaci ikon
+ państwa-miasta
+ surowce strategiczne
+ religia i system wiary *G&K
+ ideologie i jej konsekwencje *BNW
+ Kongres Światowy *BNW
+ system kultury i turystyki *BNW
+ szlaki handlowe *BNW
+ oprawa audio-wizualna
+ wsparcie dla modyfikacji
+ ciągłe poprawki balansu
WADY
- niezbyt inteligentna SI
- dyplomacja mogłaby być lepsza 
- momentami irytujący handel
- mało rozbudowane szpiegostwo *G&K 
- nienajlepsza optymalizacja gry
- ciągłe poprawki balansu
Ocena gry (PC): 9.5 / 10 *oczywiście po dodatkach G&K i BNW

Grafiki kart Steam oraz tła profilu do obejrzenia oraz pobrania z tej galerii.

Źródła: https://pl.wikipedia.org/wiki/Civilization_V I http://www.gry-online.pl/S016.asp?ID=14625 I http://www.civilization.com/pl/games/civilization-v/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz